تبلیغات

آنفلوآنزای نوع A چیست؟

آنفلوآنزای نوع A چیست؟

آنفلوآنزا - که به عنوان آنفولانزا شناخته می شود - یک عفونت ویروسی مسری است که به سیستم تنفسی شما حمله می کند.

ویروس های آنفلوانزا که انسان را آلوده می کنند می توانند به سه گروه اصلی تقسیم شوند: A، B و C. انواع آنفلوانزا می تواند جدی باشد و موجب شیوع و بیماری های گسترده شود.

عالئم معمول عفونت نوع A می تواند با سایر شرایط اشتباه گرفته شود. در حالی که در بعضی موارد خفیف، آنفلوانزا بدون علائم قابل توجهی می تواند حل شود، موارد شدید آنفولانزای نوع A می توانند خطرناک باشند.

آنفولانزا علائم

برخلاف یک سرماخوردگی، آنفلوانزا معمولا با یک نشانه ناگهانی علائم ظاهر می شود. علائم مشترک عفونت آنفلوانزا عبارتند از:

سرفه

آبریزش یا گرفتگی بینی

عطسه

گلو درد

تب

سردرد

خستگی

لرز

بدن درد دارد

گاهی علائم آنفولانزا ممکن است به خودی خود حل شوند. با این حال، اگر علائم بدون پیشرفت بیش از یک هفته ادامه یابد، با پزشک خود سفر کنید. در موارد نادر، آنفلوآنزا می تواند کشنده باشد.

چپ بدون درمان، آنفولانزا می تواند باعث شود:

عفونت گوش

اسهال

حالت تهوع

استفراغ

سرگیجه

درد شکم

درد قفسه سینه

حمله آسم

ذات الریه

برونشیت

مسائل قلبی

آنفولانزای A و آنفلوانزا B

انواع آنفولانزای A و B شایعترین شکل این عفونت هستند که به طور معمول موجب شیوع فصلی می شود. آنفولانزای نوع C معمولا باعث عفونت های تنفسی خفیف می شود.

آنفولانزای نوع B می تواند به اندازه نوع آنفلوانزا نوع A باشد اما در طول فصل ابتلا به آنفلوآنزای نوع A نسبت به نوع A کمتر است.

انسانها عفونت نوع B را میزبان طبیعی می دانند. ویروس های نوع B موتا بسیار کندتر از عفونت های نوع A هستند و توسط سوء ها طبقه بندی می شوند، اما نه زیرتایپ ها. سویه های ویروس B طول می کشد تا آرایش ژنتیکی خود را تغییر دهند تا از آنفلوانزای A. این امر به شدت خطر ابتلا به پاندمی گسترده ای را به دنبال آنفلوآنزای نوع B کاهش می دهد.

نوع آنفلوانزا می تواند خطرناک باشد و شناخته شده است که موجب شیوع بیماری ها و افزایش خطر ابتلا به بیماری ها می شود. بر خلاف عفونت نوع B، ویروس های نوع A به واسطه نوع و نوع سوسپانسیون طبقه بندی می شوند. آنفولانزای A جهش یافته سریعتر از آنفلوانزای B است، اما هر دو ویروس همواره در حال تغییر هستند، ایجاد گونه های جدید از یک فصل آنفلوآنزا به بعد. واکسیناسیون آنفلوانزای قبلی از عفونت با یک سویه جدید جلوگیری نخواهد کرد.

پرندگان وحشی میزبان طبیعی ویروس نوع A است که آنفلوآنزای مرغی و آنفلوآنزای مرغی نیز نامیده می شود. این عفونت همچنین می تواند به دیگر حیوانات و انسان ها گسترش یابد. این، همراه با توانایی آنفولانزای نوع A برای جهش سریعتر از نوع B، می تواند موجب پاندمی شود.

تشخیص آنفولانزای A

قبل از درمان وضعیت خود، پزشک شما باید برای آنفلوانزا چک کنید. آزمایش اغلب مورد استفاده آزمایش سریع آنفلوانزا است. در این روش، دکتر خود را بینی یا گلو می کند. آزمون آنتی ژن های ویروس را ظرف 30 دقیقه یا کمتر تشخیص دهد.

نتایج همیشه دقیق نیست و ممکن است پزشک شما بر اساس علائم و سایر آزمایشات آنفلوآنزا تشخیص دهد.

راه حل های شریک سلامت

دریافت پاسخ از دکتر در عرض چند دقیقه، هر زمان

آیا سوالات پزشکی دارید؟ با پزشک متخصص و مدرک ارتباط برقرار کنید و یا با تلفن تماس بگیرید. اطفال متخصص اطفال و متخصصین دیگر 24 ساعته.

رفتار

در برخی موارد، علائم آنفلوآنزا علائم خود را با استراحت و مصرف مایع روشن می کنند. در موارد دیگر، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی برای مبارزه با عفونت تجویز کند.

نسخه های رایج ضد ویروسی عبارتند از:

زانامیویر (رنزا)

oseltamivir (تامیفلو)

پرهامیبیر (روپیه)

این داروها، که به عنوان مهار کننده های نورامینیداز شناخته می شوند، توانایی ویروس آنفلوآنزا را از سلول به سلول گسترش می دهند و باعث کاهش روند عفونت می شود.

اگرچه مؤثر است، این داروها می توانند عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کنند. اگر شما شروع به تجربه هر یک از این علائم و یا اگر وضعیت شما بدتر می شود، از تجویز این دارو استفاده نکنید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

یک دارو جدید که بوکساویر مارکسیول (Xofluza) نامیده می شود، توسط یک شرکت داروسازی ژاپنی ایجاد شده است، در اواخر سال 2018 توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شد. این داروی ضد ویروسی کمک می کند تا ویروس آنفلوانزا را از تکرار خنثی کند.

داروهای بدون نسخه نیز می توانند علائم آنفلوانزا را کاهش دهند. حتما باید هیدراته بمانید تا موکوس را در سینه خود بکشید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

چقدر مسری است؟

اگر شما مبتلا به آنفولانزا هستید، حداقل از یک روز قبل از اینکه علائم خود را از 5 روز بعد از شروع علائم شروع کنید، مسری هستید.

در موارد شدیدتر، پس از شروع علائم، ممکن است برای مدت طولانی مسری باشد. این عدد اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف یا غیرقابل توسعه باشد، مخصوصا در مورد کودکان یا سالخوردگان، می تواند نوسان کند.

جلوگیری

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا از طریق واکسیناسیون سالانه است. هر آنفولانزائی که در طی آن فصل آنفلوانزای سالاری در برابر 3 تا 4 ویروس مختلف آنفلوآنزا محافظت می شود.

راه های دیگر برای جلوگیری از گسترش این بیماری عبارتند از:

دستها را به طور مرتب شستشو دهید

اجتناب از جمعیت بزرگ، به طور خاص در طی یک شیوع آنفلوانزا

هنگام سرفه کردن یا عطسه کردن دهان و بینی خود را پوشش دهید

ماندن در منزل اگر تب را ایجاد می کنید و حداقل 24 ساعت پس از آن قرار داشته باشید

منبع 

https://www.healthline.com/health/influenza-a-symptoms

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...